DROITS ET USAGES DE LA COMMUNE EN 1529

Accueil Haussy Documents Page courante

Ce document est aux ADN sous la côte E1278bis - Il mesure environ 300 cm de long sur 18 cm et est constitué de 6 morceaux cousus, le tout est plié en morceaux de 23 cm x 18 cm

L'an de grase Notre Seigneur mil cinq cent et vingt noefz fut par mesdis seigneur, bailly, prévost et jurez de la ville de Haussy, avecq che plusieurs anchiens preudhomme d'icel, appres avoir fait serment en la main de messeurs les disputés disans avoir estez es lieux es plasce là ou la pourcengle d'icelle ville ont été lut et recordé publiquement là où estait contenu la cerge que la maison et court de Hamel esttait tenus et redevable à tous magnans et habittants d'icel oussy plusieurs reget et warescaix, piescent cemin sentiers estant sur le dit terroir et ou clos dicel ville, y comprins plusieurs ruielle servant aux magnans et habittants comme article après aultres seras dictz et desclarez et pour et a cause que l'ancienne pourcengle fut et a esté bruslée par fortune de gherre comme en l'an mil cincq cens et vingt, a esté icelle présent renouvellée au plus près de l'advis des hommes cy-apprès nommés assavoir :

Guillaume du Pire, bailly, Jehan Duwelz, prévost
et comme jurez : Jacquemart, Herbert, Willame le Ducq, Grard Lamant, Jennet Lobry, Dasneau de la Quelleraye, Amand Manet, Jehan le Ducq
et comme magnans (  habitants  ) : Guillaume Hamart, Herman Fourceau, Pierre Guilhourt, Noël Heure, Pierre Manet, Jehan Bocqua, Collart de le Haye

Che fut faict le troizième jour du mois de may a susdit ( 1529 )

Et premiers, Que ladit maison et court de Hamel est tenu à ses cousts frais et despens, de livrer a la ditte ville de Haussy I tor ( taureau ), 2 ver ( verrat ou porc ) et rand ( bélier ) a tous ceulx et celle quy mestier en auront sans quelque tribu ne doit recepvoir.

Item, que ladite court et maison de Hamel est tenus et redevable de livrer, a ses depens trois fois l'an, estrain de bled a l'église dudit Haussy, assavoir : au jour de tous les sains, et au jour du Noël et pareillement au jour de grant Pasques, a chacun d'iceulx jour une carée a trois ceval et une cartée à deux cevaulx.
Item, que ladite court et maison dudit Hamel est tenus de livrer argille a tous magnans et habitants d'icelle ville quy mestier en auront sur toutes les terres de l'argenterie, combienque les susdites terres soient advestuee de bled et pareillement d'avaisnes, sans quelque mésu faire.

Item, que tous magnans et habitans d'icelle ville poellent aller faucquier, sarper et coeillir esteulle quant mestier en auront, sans quelque mésu faire, sur toutes les terres de ladite court et maison dudit Hamel.
Item, que tous magnans et habitans d'icel poellent cacier leurs bestes paistre a tous les prets de ladite court au jour Saint Jean Baptiste apprès soleil levant en quelque estat que lesdis prets soient trouvez a ce dit jour sans quelque mésu faire. Item, que quand gherre de prince se moet au pays, est tenus ladit court et maison dudit Hamel est tenus de livrer à mondit seigneur de Haussy une carette et deux cevaulx pour mener la cuisine dudit seigneur là ou il y plaira ledit prince l'appeler.

S'ensieuvent les Regets et Wareskaix.

Item, que doibt avoir, depuis le courtil Marye Boutelette a présent as hoirs Rolland Guilhourt, depuis cedit courtil jusques au pret Baudrain, pour mener deux vaches a forel ( pour mener deux vaches paître par le lien à foriel, expression encore usitée Mgr Dehaisnes ) par loyen a présent a Jean Soreau Brocquet  

Que la maison et court de Hamel doibt laissier à la ville pour regetz et warescaix toute au long des dis prés de ladite maison a chacun costez de la rivière sept pieds de large pour mener leurs bestes paistre quand bon leur semblera.

Chi appres s'enssieult les voye et sentiers de la dite ville de Haussy

Item, le ruielle qui fut Marye Boutelette a présent as hoirs Rollant Guilhourt, doibt avoir, pour le mois d'aoust, voye cariaulle (voie où l'on peut charrier) et quant ladite cousture de le maison dudit Hamel est advestue de marets ou couvraigne (blé d'hiver : on donnait le nom de couvraigne au temps durant lequel les blés ensemencés sont couverts; le mot couvraine est souvent employé par opposition à mars) doibt avoir, depuis le deboult d'icelle ruielle, piescent quy maisne parmi laditte cousture pour aller au pret Boudray à présent appartenant as hoirs Grégoire Casnonne .

Item, du deboult de la susdite ruielle doibt avoir et se prent une piescent remontant au long des hayes qui maisne à la voye des Bonniers.
Item, la ruielle quy fut Jacquemart Landrieu est a présent a Anthoine Cuissiet, lequel doibt avoir une piescent auy maisne à la fontaine a Nansur et depuis la dite fontaine à Nansur doibt avoir voye pour mener deulx vasches par le lyen pour aller du long le pret de le Cauchye jusques au vers chemin.

Item, depuis le cemin d'Ansur doibt avoir une voye només le voye des Bonniers, lequel voye doibt estre casseaul et carriaulle qui maine tout droit depuis ledit chemin ales sauch Marteaulx con dit le vers cemin de Sainct Aubert.
Item, depuis les cinq boistellées Collart le Ducq, qui fut auparadvant à Nicaise Le Ducq son père, doibt avoir voye allant à la Fouraisne quy gist au millieu du bois con dist le Riez a le Saulx pour mener deulx vasches par le lyen.

Item, depuis le courtilz des clers, lequel est apprésent a Jehan de le Hayes dite Garlo, doibt avoir une piescente auy maisne à l'Epinette, lequel est gisans au grant chemin de Sainct Quintin.
Item, depuis ledite cemin de Sainct Quintin se prent une piescente passant parmi les deulx mencaldées de Bailloeul pour aller à Sainct Aubert
Item, depuis le pont Hauy con dist le Faulce-Rivière faisant deplis au mollin à bleds, doibt avoir piescent parmy le Closin allant à la voye des Ansnes.

Item, depuis le Neppelereaux, doibt avoir voye casseaule et carieaule pour mener le mosnier sa carette quant mestier luy sera pour habordre a le turiel a haille.
Item, depuis le mencaldée de le cure de Haussy tenant au fosset du mur doibt avoir piescent qui maisne au cemin du bois Mehault.
Item, depuis le cemin drrier le courtil au gardin doibt avoir voye carieual eu beneau à tous ceulx et celle qui mestier en auront pour aller quérir du sablon.
Item, depuis le ruielle Boullengier tenant au courtil Grard Burge, depuis le deboult de laditte ruielle, doibt avoir piescent pour aller au deboult du courtil au gardin bordiant sur le cemin.

Item, depuis le deboult de laditte ruielle qui tient au gardin dudit Grard Burge, doibt avoir une piescent au long le haye dudit Grard Burge allant à l'arbre des caufours, et depuis cedit arbre y a une aultre piescent qui maine à le crois Sainte Marye con dist l'arbre de Valenciennes.
Item, depuis les Caufours se prent une piescent parmy les cinq mencaldées de Saint Amand qui maine à un petit cemin du prois moyen.
Item depuis le courtilz au gardin con dist derriere les murs, doibt avoir cemin cacheaul et cariaule jusques as prois à Vertigneul..

Item, depuis les prois à Haussy doibt avoir voye allant au pretz dame Mehault Hyon pour mener deulx vasces au lyens et de là pareillement allant au pont de Rieulx.
Item, depuis le crois Saincte Marye con dist l'arbre de Valenciennes commenchant as trois boistellées de terre de la cense de Bailloeul doibt avoir cemin cacheaule et carieaule allant au raddeauwe de Sainct Martin passant parmi les cinq muids de le Cauchye.
Item, depuis le cemin qui maisne de Haussy a le fosse au Carel doibt avoir cemin casseaule et carieaule parmy les XVIII mencaudées de le Cauchye apprésent appartenant les noefz mencaudées a Jehan de Heynin cytoyen de Cambray, et les autres noefz appartiennent as hoirs Jehan le Ducq dit Noel dont le dit cemin est servant à tous ceulx et celle qui mestier en auront pour aller de village en aultre, tant de Haussy, Sainct Pithon que du village de Werchin.

Item, depuis la ruielle Nicaise Biseau doibt avoir piescent pour aller a ceulx qui en auront a l'arbre des Ribaulx. Item, depuis laditte ruielle susdit desclarées doibt pareillement avoir piescent quy maisne de le croisie de cemin à l'arbre des Caufours.

Item, depuis le grant rue venant du pont au four doibt avoir une esquelette montant parmy la terre de l'advenue doibt avoir une piescent allant a la croix Saincte Marie con dist l'arbre de Valenciennes. Cette voye a estés vendues pour XL livres par la communauté a issue de messe à Salomon Taverne, Grégoire Labou, Josse Soreau et Jacques le Ducq, tenant lesit terre a l'advenue, l'an XVLXXIIII ( aux ) festes de Pentecouste dudit an, et pour emploïer les deniers à une taille présente de LII livres X solz, de che bien aparut, à subjection qu'ilz seront tous iceulx héritiers, leur successeurs les possessans, tenus tenir la dite piescente bonne et bien entretenue tout au long de la dite terre sy avant que la ruyelle Nicaise Biseau dite menant à la dite croix Saincte Marie à leurs propres fraix ou se plainte y avait le faire faire par ledite communauté aux coustz d'iceulx. Ainsi acordés présent la loi at premièrement antendus, du loing leurs haies par dedans la dite ruyelle Nicaise Biseau, etc. Fait le XXX jour de mai XVLXXIII.

Item, depuis le platte eauve auprès l'arbre de la Cressonnière quy fut, se prent et doibt avoir grand cemin roïable, casseauble et carieaulle allant au ponceau et montant a le turiel Fagotte deseur le Quesnoy Monseur a tous ceux quy mestier en auront.
Item, depuis l'arbre des Ribaulx, doibt avoir cemin casseaulle et carieaulle allant audit ponceau a celx et celles quy mestier en auront.
Item, depuis le Fossé au Cariel doibt avoir voie casseaulle et carieaule a tous ceux qui mestier en auront pour aller au pont de Rieux et d'aultre costez allant à Sauzoit.

S'enssieult les regetz et ruielle servant aux magnans et habittans d'icelle ville et estant enclos d'icelle. Et premiers,
Item, depuis le grant rue de le vigne doibt avoir une ruielle allant à le rivière tenant au courtil Jehan de le Ruielle ditz d'Anzain et tenant au gardin Simon Hero et au pretsz Robert Conrad doibt avoir ruielle ouvert pour porter deux seaulx à tous ceulx et celles auy mestier en auront.
Item, à l'autre léez dudit jardin Jehan de le Rivière et tenant à l'héritaige Willeme Le Febvre dict Dessaulx, doibt avoir une ruielle pour aller a le riviere à ceux quy mestier en auront, portant deulx seaulx a mains.

Item, devant le puch au celier, doibt avoir une ruielle pour aller à le rivière à deux seaulx a mains a tous ceux quy mestier en auront, et est laditte ruielle tenant a chacun costez aux héritaiges de Jehan Du Welz.
Item, depuis les arbres à le Crois a une ruielle descendant au mollin a bleds là ou on peut porter deux seaulx à mains à ceux qui mestier en auront d'icelle ville tenant à l'heritaige le veuve Collart Barbet et à l'héritaige vesve Séverin Haultecoeur .
Item, depuis le grant rue doibt avoir une ruielle aïant l'ouverture pour porter deux seaulx à mains servant quy mestier aura a le rivière dont la dite ruïelle est entre l'héritaige Gillart Biseau et l'héritaige Jehan le Ducq dict Noel passant le courtil Roberte.

Item, depuis le grant rue du pont Béron doibt avoir une ruielle qu'on dist grant Varlet, tenant à l'héritaige Jehan Levallois qui maisne a le ruielle de Bailloeul resquant au grant rue et cemin de Sainct Quintin.
Item, depuis les sept boistellées de Julien de le Crois, doibt avoir une ruielle descendant à le rivière au grant rue du pont au four entre le courtil Piere Manet le Josne et Hermann Fourceau.
Item, yl y a ung puche nommé le puch Happegrenée c'on dist Anthoine Carin ditte Magret, lequel puche est appartenant a tous ceux et celles qui mestier en auront.

Dont les dittes ruielles susdites desclarez sont habordant de deboult, quant ble ou marce y a ou advoir doibt sur les camps, elles doivent closture et pareillement doibvent ouvertures a le premier garbe du mois d'Aoust auy mestier en aura.
Item que tous magnans et habitans d'icelle poellent rassammer pières et rabo sur tous warescaix d'icelle ville sans mesprendre rien de l'aulthruy, moyennant que se soit pour refectionnez en icelle ville.